Skip to main content

LATAR BELAKANG

Tahun 2000 - 2013

Pejabat Pembangunan dan Pengurusan Hartabina (PPH) ditubuhkan selaras dengan penubuhan Kolej Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (KUiTTHO) pada 27 September 2000 dan diketuai oleh seorang Pengarah.

Tahun 2014

Berdasarkan keputusan Jawatankuasa Eksekutif Bil.3/2014 yang bersidang pada 9 Februari 2014, PPP telah distrukturkan semula kepada tiga (3) bahagian iaitu Bahagian Pembangunan (BP), Bahagian Pengurusan Fasiliti (BPF) dan Pejabat Pentadbiran Hartabina (PPH).

BP dan BPF diketuai oleh seorang Pengarah, manakala PPP diketuai oleh seorang Ketua Pentadbir dan ketiga - tiganya bersama Pusat Teknologi Maklumat (PTM) diletakkan di bawah kawal selia Penolong Naib Canselor Pembangunan, Pengurusan Fasiliti dan ICT (PNC PPFI) yang baharu diwujudkan. 


Tahun 2015 - 2016

Pada 24 Ogos 2015, Jawatankuasa Eksekutif Bil.12/2015 telah bersetuju untuk menambah baik struktur sedia ada dengan memberi memberi penekanan terhadap bidang kuasa PNC PPFI, pewujudan Bahagian Pengurusan Kontrak (BPK), Bahagian Persekitaran, Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHE) serta Unit Pembangunan Kampus Pagoh (UPKP) seperti mana yang berikut :

Unit Pembangunan Kampus Pagoh sebelum ini di bawah Pengarah Bahagian Pembangunan telah dikukuhkan dengan diletakkan terus di bawah PNC PPFI agar pemantauan pembangunan kampus Pagoh lebih sempurna. Manakala, Timbalan Pendaftar di Pejabat Pentadbiran Hartabina dipindahkan ke Pejabat PNC PPFI sebagai Ketua Pentadbir.


Tahun 2017

Jawatankuasa Eksekutif Bil.3/2017 yang bersidang pada 18 Julai 2017 sekali lagi merombak dan menyusun semula Pejabat PNC PPFI dan PTj - PTj di bawah kelolaannya. BP, BPF, BPK, BPH dan UPKP telah disatukan di bawah satu payung iaitu Pejabat Pembangunan dan Penyenggaraan (PPP) yang diketuai oleh seorang Pengarah berkuatkuasa 1 Ogos 2017. Pengarah dibantu oleh Timbalan Pengarah Pembangunan, Timbalan Pengarah Penyenggaraan, Timbalan Pengarah Kontrak & Ukur Bahan dan Timbalan Pendaftar. Semua Bahagian dan Unit telah dijenamakan semula seperti berikut :


Tahun 2020

Pihak Universiti sekali lagi menyusun semula struktur organisasi Universiti. Mesyuarat Eksekutif Bil.12/2020 yang bersidang pada 28 Jun 2020 telah bersetuju untuk mewujudkan semula portfolio PNC PPFI. Pejabat PNC PPFI telah diwujudkan secaras rasmi pada 1 September 2020 dengan PPP dan PTM diletak di bawah kelolaanya. Manakala portfolio PNC Kelestarian Kewangan telah dijumudkan.

Tahun 2022 - sehingga kini

Berdasarkan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif bil 6/2022 bertarikh 27 Mac 2022 telah memutuskan bahawa bermula 1 April 2022, Bahagian  Perkhidmatan PPP diambil alih oleh Bahagian Pengurusan Organisasi, Pejabat Pendaftar (Kini Bahagian Pengurusan Fasiliti). Justeru, organisasi PPP telah disusun semula sebagaimana berikut:

Tahun 2021

Berlaku juga perubahan struktur secara dalaman dengan pewujudan Timbalan Pengarah Kanan I dan Timbalan Pengarah Kanan II seperti berikut :

LOKASI KAMI